logo

logo

Thursday, March 8, 2007









Sejarah Sepak Takraw.
Permainan sepak raga wujud sejak 600 tahun lalu. Pada zaman Kesultanan Melayu Melaka, selain dimainkan oleh golongan bangsawan, rakyat jelata juga menggemari permainan ini. Dalam sejarah Melayu menceritakan tentang Raja Muhammad, putera Sultan Mansor Shah Muhammad tertanggal tanjaknya akibat terkena bola raga tendangan Tun Besar.Bola sepak raga diperbuat daripada bilah-bilah rotan yang dianyam bulat seperti raga sebesar isi buah kelapa dua atau tiga lapis.Dalam permainan sepak raga, beberapa pemain berdiri dan membentuk satu bulatan. Permainan ini dimulakan dengan salah seorang pemain melambung bola kepada rakannya dengan tangan. Rakannya itu akan menimang bola itu dengan kakinya sekali atau beberapa kali, sebelum menendangnya ke arah pemain lain. Pemain-pemain yang membentuk lingkungan atau bulatan itu mestilah bergilir-giliran menimang bola itu dan mengawalnya supaya tidak jatuh ke bumi. Jika bola itu jatuh, permainan dalam pusingan tersebut ditamatkan Permainan ini memerlukan ketangkasan dan kecekapan fizikal serta ketajaman mata untuk mengukur pergerakan. Matlamat setiap pemain ialah memantapkan kemahiran menerima hantaran bola raga dan menimangnya dengan selesa selama yang mungkin. Jangka masa permainan tidak ditentukan kecuali dalam pertandingan yang lazimnya dianjurkan sebagai acara berpasukan. Pasukan yang berjaya membuat timangan paling banyak dalam suatu tempoh yang ditetapkan, dikira menang.Pada masa ini sepak raga tiada lagi dimainkan, ianya telah ditukar dengan nama kepada sepak takraw. Sepak takraw mengadukan dua pasukan yang dipisahkan oleh jaring, seperti dalam permainan badminton. Pasukan sepak takraw terdiri daripada tiga pemain. Tekong melakukan sepak mula dan mengawal bahagian belakang gelanggang. Apit kiri dan apit kanan mengawal bahagian hadapan gelanggang dan memikul tugas utama mematikan bola di gelanggang lawan.

Peralatan Sepak Takraw.

1. GELANGGANG
1.1 Ukuran gelanggangBerukuran 13.4 x 6.1m dan bebas dari sebarang halangan setinggi 8m dari permukaan lantai ( gelanggang pasir dan rumput tidak digalakan).
1.2. Garisan GelanggangLebar semua garisan gelanggang tidak boleh melebihi 0.04m dan dilukis hala-dalam dari penjuru ukuran gelanggang. Semua garisan hendaklah dilukis sekurang-kurangnya 3.0m dari sebarang halangan.
1.3. Garisan TerasGarisan selebar 0.02m yang membahagaikan gelanggang kepada 2 bahagian yang sama besar.
1.4. Garisan Suku BulatanPada pertemuan-silang antara garisan tengah dengan setiap garisan tepi, garisan suku bulatan hendaklah dilukis dari garisan tepi ke ke garisan tengah berjejari 0.9m diukur dan dilukis hala-keluar dari jejari 0.9m.
1.5. Bulatan Sepak MulaBulatan sepakmula berjejari 0.3m hendaklah dilukis pada petak kiri dan kanan gelanggang, yang man pusatnya adalah 2.45m dari garisan belakang gelanggang, 4.25m dari garisan tengah gelanggang dan 3.05m dari garisan tepi. Garisan 0.04m ini hendaklah diukur dan dilukis hala keluar dari jejari 0.3m.





2. TIANG
2.1 Ukuran tiangTiang mestilah menpunyai ketinggi 1.55m (1.45m untuk Wanita) dari permukaan gelanggang dan hendaklah cucup teguh untuk mengekalkan ketegangan jaring. Ianya hendaklah diperbuat dari bahan yang teguh dan jejarinya tidak boleh melebihi 0.04m.

2.2 Kedudukan TiangTiang hendaklah didirikan atau ditempatkan 0.3m dari garisan tepi dan sebaris dengan garisan teras.


3. JARING
3.1 Jaring hendaklah diperbuat dari tali biasa atau nylon yang halus dengan siratan berukuran diantara 0.06m hingga 0.08m. Jaring hendaklah 0.7m lebar dan tidak melebihi 6.10m panjang dan pada kedua-dua hujungnya diletatkan pita 0.05m dari bahagian atas hingga kebawah dan hendaklah dalam kedudukan sebaris dan menegak dengan garisan tepi.Pita inidinamakan pita sempadan.
3.2. Dibahagian atas dan bawah jaring hendaklah dilapik dengan pita 0.05m yang diperkuat dengan benang atau nylon. Pita ini berfungsi sebagai pengampu tali regangan. Setelah diregang, bahagian atas jaring hendaklah 1.52m (1.42m untuk wanita) tinggi dibahagaian tengah gelanggang dan 1.55m (1.45m untuk wanita) ditiang. a. 1.55m (1.42 untuk wanita) - ukuran ditepi tiangb. 1.52m (1.45 untuk wanita) - ukuran dibahagian tengah jaring.

4. BOLA SEPAK TAKRAW
Berbentuk bulat dan mempunyai 12 lubang dengan 20 pertemuan silang. Ianya diperbuat dari satu lapis rotan atau fiber sintetik. Jika ianya perbuat dari rotan, lapisan tersebut mestilah mengandungi diantara 9 hingga 11 urat. Ukuran galis lilitnya mestilah diantara 0.42m hingga 0.44m (0.43m hingga hingga 0.45m untuk Wanita).




Berat bola sebelum dimainkan hendaklah diantara 170gm hingga 180gm (150gm hingga 160gm untuk Wanita).

5. PEMAIN PEMAIN
5.1. Sukan ini dimainkan oleh 2 Regu yang mana setiap Regu mengandungi 3 orang Pemain.
5.2. Salah seorang dari Pemain ini hendaklah berada dibelakang dan dinamakan Tekong.5.3. Dua orang lagi Pemain hendaklah berada di hadapan, seorang disebelah kiri dan seorang lagi disebelah kanan. Pemain disebelah kiri dinamakan Apit Kiri manakala yang berada disebelah kanan dinamakan Apit Kanan.

6. PERALATAN / PAKAIAN PEMAIN
6.1. Pemain pemain hendaklah memakai Jersey/T-shirt dan berseluar pendek (T-shirt berkolar bulat dengan seluar sehingga paras lutut untuk wanita) dan berkasut sukan dengan tapak getah. Adalah dilarang pemain memakai seberang benda/pakaian yang boleh membahayakan Pasukan Lawan semasa pertandingan.Dalam keadaan cuaca sejuk, pemain-pemain dibenarkan memakai track suits.
6.2. Sebarang benda yang dipakai oleh Pemain dianggap sebahagian dari anggotanya. Jersey/T-Shirt mestilah dimasukan kedalam (seluar)
6.3. Sebarang alatan/benda yang boleh melajukan bola takraw atau membantu mempercepatkan pergerakan pemain tidak dibenarkan.6.4. Ketua Regu hendaklah memakai 'Arm Band' dilengan kirinya.
6.5. Semua Jersey/T-Shirt hendaklah bernombor antara 1 hingga 15 dibahagian belakang.Setiap pemain mestilah diberi satu nombor tetap sepanjang kejohanan. Hanya nombor 1 hingga 15 dibenarkan untuk digunakan oelh setiap pasukan yang bertanding. Nombor ini hendaklah berukuran tidak kurang dari 19cm tinggi.


7. GANTIAN PEMAIN

7.1. Gantian Pemain dibenarkan pada sebarang masa asalkan ianya diminta oleh Pengurus Pasukan atau Jurulatih Rasmi kepada Pengadil Rasmi dan semasa bola tidak didalam permainan.7.2. Setiap Regu dibenarkan membuat satu gantian sahaja.
7.3. Pemain yang diperintah keluar gelanggang oleh Pengadil semasa permainan, boleh digantikan asalkan gantian belum dilakuan.
7.4. Mana-mana pemain yang telah bermain atau diletakkan sebagai Pemain Simpanan dalam mana-mana Regu tidak dibenarkan bermain didalam Regu lain didalam pertandingan yang sama.
7.5. Mana-mana Regu yang mengandungi kurang dari 3 Pemain, tidak dibenarkan meneruskan permainan dan akan dianggap Kalah.
8. PEGAWAI-PEGAWAI

Permain diuruskan oleh Pegawai-Pegawai berikut:
I) I Pengadil Rasmi
ii) 2 Pengadil
iii) 6 Pengadil Garisan (4 digarisan tepi dan 2 digarisan belakang)Nota: Kedudukan 2 orang Pengadil Garisan untuk Gariasan Belakang hendaklah bersetentang dengan Pengadil.


9. UNDIAN DAN 'WARM UP'

Sebelum permainan dimulakan, Pengadil akan membuat undian. Regu yang memengangi undian boleh memilih untuk Sepak mula atau Petak Gelanggang. Regu yang Sepak Mula hendaklah memulakan 'Warm Up' selama 2 minit dan di ikuti oleh Regu yang satu lagi. Hanya 5 orang sahaja dibenarkan bergerak bebas didalam gelanggang dengan mengunakan Bola Rasmi.10.

KEDUDUKAN PEMAIN-PEMAIN SEMASA SEPAK MULA

10.1. Semasa permain bermula, semua Pemain mesti berada didalam Petak masing masing dalam keadaan bersedia.
10.2. Tekong yang membuat Sepak Mula hendaklah sebelah kakinya berada didalam Bulatan Sepak Mula dan sebelah lagi kakinya hendaklah berada diluar Bulatan Sepak Mula untuk menyepak bola.
10.3. Kedua-dua apit Regu yang membuat Sepak Mula mestilah berada didalam Suku Bulatan masing-masing.
10.4. Pemain Regu Lawan bebas berada dimana-mana kawasan didalam Petak Gelanggangnya.


11. PERMULAAN PERMAINAN DAN SEPAK MULA
11.1. Regu yang memilih untuk memulakan permainan hendaklah memulakan permainan set pertama. Selepas tamat set pertama, kedua-dua Regu hendaklah menukar petak dan permenang memulakan set kedua.
11.2. Campakan hendaklah dibuat setelah Pengadil selesai mengumumkan Mata Pertandingan. Jika mana-mana pemain apit melontar bola sebelum pengadil mengumumkan mata pertandingan,campakan semula hendaklah dilakukan dan amaran diberikan kepada pelontar bola. Semasa melakukan sepak mula, sebaik sahaja bola disepak oleh penyepak mula, semua pemain bebas bergerak didalam petak gelanggang masing-masing.
11.3. Sepakan Mula cuma sah jika ianya melepasi jaring samada ia menyentuh jaring atau tidak melalui diantara dua Pita Sempadan jatuh didalam Petak Gelanggang Pasukan Lawan.
11.4. Sepakan Mula boleh dilakuan oleh Tekong dengan apa cara sekalipun asalkan salah satu dari kakinya sentiasa menyetuh gelanggang didalam Bulatan Sepak Mula.

12. PERKARA PERKARA BATAL
12.1. Pihak Sepak Mula
12.1.1. Apit yang melontar bola, memain-mainkan bola (melambung, menghempas,memberi kepada apit lain dan lain-lain) selepas pengadil selesai mengumumkan mata pertandingan.
12.1.2. Mana-mana apit mengangkat kaki, memijak Garisan atau melepasi jaring atau menyentuh jaring semasa campakan bola dibuat.
12.1.3. Tekong semasa melakuan sepak mula, sebelah kakinya tidak menyentuh gelanggang atau memijak garisan bulatan sepak mula.
12.1.4. Tekong tidak menyepak bola yang dilontar.
12.1.5. Bola menyetuh Pemain Regunya sebelum melintasi ke petak gelanggang lawan.
12.1.6. Bola melintasi jaring tetapi jatuh diluar gelanggan.
12.1.7. Bola tidak melintasi ke Petak Gelanggang Lawan.
12.2. Peneriama Sepak Mula
Melakuan tingkah-laku yang boleh mengganggu atau membuat bising atau ,menengking terhadap pihak lawan.
12.3. Kedua-dua Pihak semasa Permainan.
12.3.1. Memijak Garisan Tengah.
12.3.2. Mana-mana pemain yang menyentuh bola dikawasan lawan.
12.3.3. Mana-mana bahagian anggota Pemain memasuki kawasan lawan samada diatas atau dibawah jaring kecuali semasa 'follow-through'
12.3.4. Memainkan bola lebih dari 3 kali berturutan.
12.3.5. Bola menyentuh tangan.
12.3.6. Bola melurut dianggota badan.
12.3.7. Memberhenti atau mengepit bola dibawah tangan/lengan, antara kedua-dua paha/kaki atau badan.
12.3.8. Sebarang anggota atau peralatan Pemain seperti kasut, pelilit kepala dan lain lain menyentuh jaring, tiang, kerusi Pengadil atau jatuh kekawasan lawan.
12.3.9. Bola terkena siling, bumbung, dinding atau lain lain benda.
12.3.10. Mana mana Pemain yang sengaja melambat-lambatkan permainan.

13. SISTEM KIRAAN MATA

13.1 Bila perkara batal dilakukan oleh semada bahagaian sepak mula atau menerima sepak mula, satu mata akan diberi kepada pihak lawan termasuk melakukan sepak mula seterusnya.
13.2 Mata kemenangan maksima untuk setiap set ialah 21 mata.
13.3 Permainan dijalankan didalam 2 set dengan 2 minit rihat diantaranya.
13.4 Jika masing-masing Regu memengangi 1 set, permainan akan ditentukan didalam set ketiga yang dinamakan 'Tie Break' deangan 15 mata.
13.5 Sebelum Pusingan 'tie Break' bermula, pengadil akan membuat undian dan bahagian yang memenangi undian akan membuat sepak mula. tukar petak akan berlaku bila satu Regu mencapai 8 mata.

14. MASA REHAT
Setiap Regu boleh meminta sekali 'time out' selama 1 minit oleh Pengurus Pasukan atau Jurulatih Rasmi bagi setiap set bila bola tidak didalam permainan. Hanya 5 orang sahaja yang dibenarkan berada di garisan belakang.15. PERMAINAN TERGENDALA SEBENTAR
15.1. Pengadil boleh memberhentiakan permainan jika belaku halangan, gangguan atau pemain tercedera dan memerlukan rawatan segera, tidak lebih dari 5 minit.
15.2 Pemain yang tercedera dibenarkan time-out cedera sehingga 5 minit. Jika selepas 5 minit, pemain tersebut tidak berupaya meneruskan permainan, gantikan mestilah dibuat. Jika pasukan pemain yang tercedera telah membuat gantian, pasukan lawan akan dikira sebagai permenang.
15.3 Semasa tempoh pemberhentian permainan ini, semua pemain tidak dibenar meninggalkan gelanggang untuk minum atau mendapatkan tunjuk ajar.
16. TATATERTIB
16-1. Setiap pemain mesti mematuhi undang-undang permainan.
16.2. Hanya Ketua Regu dibenarkan menghampiri Pengadil sepanjang permianan.
17. HUKUMAN
Perkara-perkara berikut perlu dihukum: 17.1. Menunjukkan bantahan dengan tutur kata atau kelakuan terhadap mana-mana Pegawai, mengenai sebarang keputusan dan kepada lain-lain Pemain atau penonton.17.2. Memaki atau menuturkan kata-kata kesat kepada Pegawai, Pemain atau Penonton.17.3. Melakuan perbuatan atau tindakan yang tidak sopan dengan maksud mempengaruhi sesuatu yang dinuat oleh pegawai.17.4. Meningalkan Gelanggang tanpa kebenaran Pengadil.17.5. Memberi bola kepada Pasukan Lawan dengan kaki.17.6. Melakuan tingkah laku tidak sopan.17.7. Melanggar Perintah dan Undang-undang permainan.Pemain yang melanggar undang-undang (17) akan dihukum oleh pengadil. Pengadil boleh menggunakan kad-kad berikut:a. Kad Kuning - Amaranb. Kad Merah - Perintah Keluar Gelanggang.Kad Merah boleh dikeluarkan kerana kesalahan-kesalahan yang DISENGAJAKAN seperti:i) Masih bergedil dan berkelakuan buruk selepas diberi Amaran. ii) Berkelakuan ganas (seperti menyerang, menendang, meludah dan sebagainya)iii) Mamaki, mencarut atau mengeluarkan kata-kata kesat.Nota: Mana-mana Pemain yang diberi kad Merah hendaklah diarah Keluar Gelanggang dan tindakan tatatertib perlu diambil terhadapnya. Pemain berkaitan tidak boleh dibenarkan bermain dalam sebarang permainan sehingga dibenarkan oleh Lembaga tatatertib.

18. KELAKUAN BURUK OLEH PEGAWAI-PEGAWAI PASUKAN
Tindakan Tatatertib perlu diambil terhadap Pegawai-pegawai Pasukan atau Pasukan yang berkelakuan buruk atau menimbulkan kekacauan samasa kejohanan semada didalam atau diluar gelanggang.

19. UMUM

Jika berlaku pertelingkahan terhadap mana-mana perkara yang tidak termasuk didalam Undang-Undang Pemainan ini, kepustusan Pengadil Rasmi adalah muktamad.
Nota tamabahan:
1. Jika berlaku pertelingkahan atau salah faham didalam mentafsir undang-undang didalam Bahasa Malaysia ini, ianya mestilah diruujuk kepada undang-undang asal (bahasa Inggeris)
2. Lukisan/gambarajah yang disertakan hanyalah sebagai panduan sahaja. Ianya tidak boleh dirujuk didalam menetukan ketepatan tafsiran.
3. Untuk menyelaraskan sistem sebuta, bersesuaian dengan perubahan kepada sistem kiraan mata, gunakan sebutan berikut:
a. Jika pasukan membuat sepak mula memunggut mat --" Mata"
b. Jika pasukan penerima sepak mula memunggut mata - tukar sepak, mata.."

Sepak Takraw Hari Ini.
Harian Metro - 27 Jan 2007 -Misi rampas mahkota emas
PERKARA utama yang terlintas di fikiran Mohd Sahar Omar selepas dipilih semula untuk menjadi jurulatih skuad elit sepak takraw negara ialah mahu menebus semula kehampaan skuad negara pada Sukan Asia Doha, hujung tahun lalu.
Malah, beliau juga sudah merangka beberapa pendekatan yang mahu diambil bagi memantapkan serta mengembalikan semula mahkota emas sekali gus menobatkan Malaysia sebagai gergasi sepak takraw dunia pada masa akan datang.“Saya akan memainkan semula rakaman video perlawanan membabitkan pasukan seperti Thailand, Myanmar, Korea Selatan dan Indonesia untuk mengenal pasti kekuatan dan kelemahan mereka. Selain itu, kita juga akan membuat kajian terperinci mengenai pasukan Malaysia.“Musuh kita bukan saja Thailand meskipun pasukan itu adalah yang terkuat di dunia tetapi cabaran juga dihadirkan Myanmar, Korea Selatan dan Indonesia.“Kita menghadapi tugas berat kerana bakal mempertahankan emas acara regu Sukan Sea di Thailand hujung tahun ini. Tugas itu bukan mudah kerana Thailand bakal beraksi di gelanggang sendiri dan mendapat sokongan padu penyokong mereka.“Saya harap kita akan dapat mencungkil lebih banyak bakat baru pada Kejohanan Piala Emas Khir Johari bulan depan dan ia akan memudahkan kita untuk memilih pemain yang bakal menyarung jersi negara,” kata Mohd Sahar yang dipilih buat penggal kedua sebagai jurulatih sepak takraw negara dalam mesyuarat Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM) kelmarin.Selain Mohd Sahar, enam lagi jurulatih yang turut terpilih ialah bekas jurulatih Korea Selatan, Haris Abd Rahman, bekas Raja Sepak Takraw Asia, Adnan Saidin, bekas pemain kebangsaan, Engku Abd Halim Ku Musa dan Kaharuddin Shamsuddin, Zaidi Ismail dan Mohd Nasir Ismail.Mohd Sahar dan Zaidi adalah dua daripada empat jurulatih yang seangkatan dengan Jamaluddin Hassan dan Iskandar Arshad namun Jamaluddin dan Iskandar mengambil keputusan untuk menarik diri dengan alasan mahu menumpukan sepenuh perhatian kepada keluarga masing-masing.Mohd Sahar berkata, beliau akan bekerjasama dengan enam jurulatih lain dan mengakui tidak menghadapi sebarang masalah untuk berganding bahu menaikkan semula imej sepak takraw negara.“Saya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada PSM yang memberi kepercayaan dan memilih saya sebagai antara tujuh jurulatih skuad elit sepak takraw. Saya berjanji akan mencurahkan segala pengalaman yang ada demi kemajuan sepak takraw negara,” katanya.



Servis kuda, lipat pari, lipat maut
tarik perhatian peminat sepak takraw






































































4 comments:

cikgu siput said...

agak menarik.tapi boleh ditokok tambah agar lebih menarik lagi.

spunky said...

thanks utk post ni..
amat membantu folio saya.

real killer said...

spa tokoh ptama sepak takraw ek???

Unknown said...

thx a lot. u help me a lot in my assignment. =D